Bariery drogowe wyraźnie wyznaczają tor jazdy, dzięki czemu zdecydowanie poprawiają bezpieczeństwo uczestników ruchu. Zapory sygnalizują kierowcom i pieszym, że zbliżają się oni do niebezpiecznych miejsc. Zazwyczaj znajdują się na drogach ekspresowych i autostradach, ale nierzadko umieszcza się je w pobliżu kładek, chodników, ścieżek rowerowych, czy ciągów pieszych. Sprawdź, jakie są rodzaje barier drogowych!

Jak działa próg zwalniający?

Progi zwalniające zwiększają bezpieczeństwo ruchu drogowego, montuje się je zwłaszcza tam, gdzie inne rozwiązania nie przyniosły zamierzonych efektów. Można również je umieścić razem ze szlabanem parkingowym, wymuszając na kierowcach ograniczenie prędkości lub zatrzymanie pojazdu. Wspomniane urządzenia zmniejszają natężenie ruchu.

Progi zwalniające wykonane są z gumy wulkanicznej, co wpływa na ich wytrzymałość i odporność na ścieranie. Wyposażone zostały w elementy odblaskowe, dzięki czemu można zobaczyć je już z daleka. Zazwyczaj produkuje się żółte progi z czarnymi końcami, ale istnieje możliwość odwrócenia kolorów. Producenci proponują też inne kombinacje kolorystyczne, niemniej jednak wspomniane wcześniej rozwiązania są najczęściej stosowane.

Kiedy można ustawić progi zwalniające?

Urządzenia bezpieczeństwa drogowego można zamontować tymczasowo lub na stałe. Nie wymagają one specjalnego przygotowania nawierzchni, wystarczy ją oczyścić. 

Progów zwalniających nie można zamontować bliżej niż:

  • 10 m od przejścia dla pieszych (nie dotyczy przejść na wyniesieniu),
  • 40 m od skrzyżowania,
  • 20 m od końcowego punktu łuku poziomego, gdy jego wewnętrzny promień jest mniejszy od 50 m, należy podkreślić, że wspomniana zasada nie obowiązuje w przypadku dróg, których dopuszczalna prędkość nie przekracza 30 km/h,
  • 25 m od najbliższej części wiaduktu lub innej infrastruktury nośnej,
  • 15 m przed i za przejazdem tramwajowym, a 20 m dla pociągów.

Gdzie nie można zamontować progów zwalniających?

Należy zaznaczyć, że nie można ich umieścić w tunelach, na mostach, ani nad konstrukcjami inżynierskimi, takimi jak przejścia podziemne, instalacje wodociągowe i C.O., przepusty. Ponadto progi zwalniające powinny znaleźć się przynajmniej 10 m od nich, aby nie uległy one zniszczeniu.

Wspomnianych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego nie można umieścić dalej niż:

  • 60 m od obiektu lub miejscach wymuszających na kierującym pojazdem ograniczenie prędkości,
  • 40 m od końcowego punktu łuku poziomego drogi o promieniu wewnętrznym 25 m i kącie zwrotu powyżej 70°.

O czym warto pamiętać podczas montażu progów zwalniających?

Należy zadbać o system nawadniania, dzięki czemu przed i za progiem nie będą tworzyły się kałuże.

Wysokość progu powinna zmusić kierowcę do zmniejszenia prędkości, z drugiej strony nie może szkodzić zawieszeniu. Progi zwalniające można zastosować tylko na drogach publicznych. Zwykle są one poprzedzone znakiem A-11a, przyjmującym postać trójkąta z żółtym tłem, czerwoną obwódką i czarną grafiką, przypominającą wysepkę). 

Jeśli można przez nie swobodnie przejechać, należy również postawić tabliczkę T1, wskazującą odległość od progu zwalniającego. Takie oznakowanie nie jest wymagane w strefie zamieszkania i w strefie ograniczonej prędkości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

16 + 15 =